طرح توسعه نوآوری و فناوری مجتمع مس شهربابک
شرکتهای معدنی در حال تجربه دوران جدیدی از تغییر فناوریهای کلیدی و خواسته مشتریان خود هستند. این دوران جدید نتیجه تغییرات اقتصاد کلان در جوامع است. مفاهیم کسب و کار و مدیریت شرکتهای معدنی در نتیجه خواسته ذینفعان و مشتریان، ساز و کار جدیدی بر مدیران ارشد تحمیل می کند.
شرکتهای معدنی در حال درک و دریافت رویکرد تازهای از اقتصاد هستند. تغییر جهتگیریها و خواستههای ذینفعان، کاهش دسترسی به انرژی، افزایش عمق معدنکاری و تعامل با ذینفعان، چالشهای این روزهای این حوزه است. مشکلات و مسائلی در دنیای معادن و صنایع معدنی که موتور محرک توسعه فناوریهای نوین است.
دوران تحول، نتیجه یک اتفاق ناگهانی و تغییر در نگرش مدیران نبوده است. در مدل سنتی، مدیران شرکتهای معدنی در تلاش برای کاهش هزینههای استخراج و بهرهبرداری بوده، اما در استراتژی مدرن، مانند دیگر شرکتهای دنیا باید به بهترین شکل سبد محصولات خود را مدیریت کنند. در عصر حاضر، مدیریت یک شرکت معدنی و صنعتی، شامل توجه به ذینفعان اجتماعی و دولتی، توسعه محصولات و حفظ ثبات و پایداری در عملیات بلند مدت معدنکاری است.
منطبق بر الزامات این دوران جدید واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس شهربابک با همکاری گروه تحقیقاتی مایندیا، طرح توسعه نوآوری و فناوری، منطبق بر ذینفعان و بازیگران زیست بوم معدن و صنایع معدنی، برای مجتمع طراحی و تدوین شده است.
محورهای این طرح براساس یک پژوهش کاربردی و تعیین ساختار زیست بوم معدن و صنایع معدنی طراحی و تدوین شده است که مقاله مربوطه با عنوان تاثیر ریسک های معدنکاری بر توسعه نوآوری: با نگاهی بر جایگاه واحدهای تحقیق و توسعه و مراکز نوآوری در زیست بوم معدن و صنایع معدنی قابل دسترس است. در این طرح کلیه ارکان نوآوری و فناوری در خدمت تولید بوده و رویکرد "نوآوری تکمیل کننده پازل تولید"، در تمامی ارکان آن حفظ شده است.
محورهای طرح توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری مجتمع مس شهربابک
این طرح در 6 محور اصلی خود تلاش برای شناسایی فرصتهای توسعه فناوری و ارتقاء سطح نوآوری مجتمع را به همراه دارد.
محور اول: نیازهای فناوارنه و ترندهای تکنولوژی
فناوریهای به روز سبب تمایز ساختارهای کسب و کار و پایداری اقتصادی است. لذا نیاز است تا ترندهای تکنولوژی روز دنیا شناسایی و منطبق بر آن نیازهای فناوارنه مجتمع تعیین گردد تا مجتمع در رابطه با فناوریهای کلیدی توسعه دهنده فناوری و نه تنها مصرف کننده آن باشد.
محور دوم: آموزش و فرهنگسازی
نوآوری یک فرهنگ نانوشته است که زمانی سازمان را ارتقاء میدهد که مورد توجه و احترام همگان باشد.
با توجه به لزوم رسوب فرهنگ نوآوری و تلاش برای توسعه فناوری در داخل مجتمع، نیاز است تا کلیه کارکنان مجتمع با این فرهنگ و مفاهیم پایه آن آشنا باشند و افراد خلاق مورد تشویق قرار بگیرند.
محور سوم: اصلاح ساختارها و تعیین استراتژی سازمان
همکاری مابین سازمانها و همچنین همکاری با شرکتهای دانش بنیان نیازمند تعیین و شفافسازی در مسیرهای پیشرو است. لذا به جهت تدوین مسیر پیشرو برای سازمانها و شرکتهای دانش بنیان خارج از مجتمع نیاز به پیادهسازی یک مدل ساختاری منطبق با توسعه نوآوری و فناوری است.
محور چهارم: ارتباط با شبکه دانش بنیان
نظام ملی نوآوری کشور به عنوان نقشه ذهنی دولت برای توسعه شبکه دانش بنیان طراحی و پیادهسازی شده است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به عنوان متولی این نظام ملی در راس آن قرار دارد و شرکتهای دانش بنیان ذیل معاونت علمی قرار دارند. لذا جهت ارتباط موثر با شبکه دانش بنیان کشور و حمایت از آنها تلاش شده تا با ارکان اصلی نظام ملی نوآوری ارتباط برقرار شود.
محور پنجم: توسعه کسب و کار شهرستان
توسعه مفهومی تک بعدی نبوده و زمانی که توسعه صنعتی رخ میدهد نتایج آن میبایست در توسعه جوامع نیز مشهود باشد. لذا توسعه فناوری و نوآوری تنها در داخل مجتمع نبوده و با توجه به ظرفیتهای بالقوه شهرستان شهربابک نیاز است تا بستر توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز فراهم گردد.
محور ششم: توسعه زنجیره ارزش مس و سرریز فناوری
مس به عنوان یک فلز پرکاربرد در توسعه فناوریهای آینده مورد توجه در سطح جهان است. توسعه زنجیره ارزش سبب افزایش درآمد و همچنین پایداری شرکتها خواهد شد. لذا توسعه فناوری ضمن برطرف ساختن نیازهای فنی مجتمع، سبد محصولات مجتمع را توسعه داده و سبب رونق اقتصادی خواهد شد.